نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: دعای خطبه یا صیغه ی عقد

  1. Top | #1
    ahmad

    دعای خطبه یا صیغه ی عقد

    سلام علیکم

    دعای خطبه یا صیغه ی عقد و محرمیت و شرایط آن چگونه است؟

  2. Top | #2
    admin2
    صیغه ای عقد ومحرمیت اینست که نکاح به ایجاب ازجانب زن ویاولی زن وقبول از ازجانب مرد منعقد میشود که هردوبلفظ ماضی باشد
    به این صورت که زن ویا ولی زن میگوید نکحتک وزوجتک ومرد میگوید قبلت ویامیگوید رضیت
    ونیز نکاح منعقد میشود به دولفظ که یکی ماضی ودیگر مستقبل باشد به این صورت که زن بگوید زوجنی (بامن ازدواج کن ) ومرد بگوید زوجتک
    وینعقد بلفظ النکاح والتزویج والهبة والتملیک والصدقه والبیع ( هدایة ح۲ ص ۲۸۵
    وبالفظ اجاره نکاح منعقد نمی شود ونیز به کلمه اباحت واحلال واعاره ووصیة نکاح منعقد نمی شود به این صورت که اگر زن به مرد میگوید من خودرا به توای مرد مباح کردم ویا میگوید خودرا بتو حلال کردم ویا میگوید خودرا بتو به عاریت دادم ویاولی زن این کلمات را میگوید نکاح منعقد نمی شود
    ویا اگرپدر زن وصیت میکند ومیگوید اوصیت لک ببضع ابنتی بألف درهم به هیچ یک ازاین کلمات نکاح منعقد نمی شود
    بیان شرائط ازدواج
    ۱ درازدواج شرط هست که حضور دوشاهد آزاد عاقل وبالغ ومسلمان باشد دوشاهد مرد ۰باشد ویایک مرد ودوزن باشد اعلم ان الشهادة شرط فی باب النکاح لقوله علیه السلام لانکاح الابشهود رواه الدارالقطنی هدایه ج۲ ص ۲۸۶
    ۲ درازدواج رضایت بالغه شرط است واگر دختر بالغه را ولیش بدون رضایت به ازدواج دهد نکاح صحیح نیست هدایة ص ۲۹۳
    ۳ درازدواج کفائت (سیال بودن) سیال بودن شرط است که زن باید به سیال داده شود عن جابر ابن عبدالله قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم لاتنکحو النساء الا من الاکفاء رواه الدارالقطنی والبیقی هدایة ص۲۹۹
    ۴ درازدواج مهر شرط وواجب است لقوله تعالی واحل لکم ماوراء ذالکم ان تبتغو بأموالکم ) واقل مهر ده درهم هست
    بیان خطبه نکاح
    خطبه درنکاح سنت هست عن عبدالله ابن مسعود رض قال علمنا رسول الله صلی الله علیه وسلم التشهد فی الصلوة والتشهد فی فی الحاجة ای النکاح .قال التشهد فی الصلوة التحیات لله الی آخر والتشهد فی الحاجة ان الحمد لله نستعینه ونستغفره ونعوذبالله من شرورانفسنا وسیئات اعمالنا من یهده الله فلامضل له ومن یضلله فلا هادی له واشهد ان لااله الالله واشهد ان محمد عبده ورسوله ویقرء ثلاث آیات وفسرها سفیان الثوری هکذا ( یاایهاالذین آمنو اتقوالله حق تقاته ولاتموتون الا وانتم مسلمون (یاایهاالناس اتقو ربکم الذی خلقکم من نفس واحده وخلق منها زوجهاوبث منهما رجالآً کثیرًونساء واتقو الله اذی تسائلون به والأرحام ان الله کان علیکم رقیبا (یاایها الذین آمنو اتقوالله وقولو قولاً سدیداً یصلح لکم اعمالکم ویغفر لکم ذنوبکم ومن یطع الله ورسوله فقد فاز فوزاًعظیما ) رواه الترمذی ج۱ ص ۳۳۸
    وهمچنین که خطبه درنکاح سنت هست خواندن سه آیة نیز سنت هست وعلماء خواندم این دوحدیث را نیز امر حسن دانسته وحدیثین قرار ذیل هست (قال النبی صلی الله علیه وسلم النکاح من سنتی وقال فی مقام آخر فمن رغب عن سنتی فلیس منی وقال النبی صلی الله علیه وسلم النکاح نصف الأیمان
    دربیان دعا برای داماد وعروس
    بعد ازعقد نکاح دعا کردن برای داماد وعروس ثابت وامر حسن هست ( عن ابی هریرة رض ان النبی صلی الله علیه وسلم کان اذارفاَّالانسان اذا تزوج قال بارک الله وبارک علیک وجمع بینکما فی خیر ) رواه الترمذی وقال حدیث حسن صحیح ج۱ ص ۳۳۵
    وعلماء وسائر مؤمنین بعد از خطبه دست هارا به دعا بلند نمودن ودعای تئلیف نمودن را حسن میدانند و به این طرز دعا میکند اللهم بارک لهما فی نکاح هما اللهم الّف بینهما کما الّفت بین محمد ص وخدیجة الکبری رض اللهم ألّف بینهما کما ألّفت بین ابراهیم ع وثاره اللهم ألّف بینهما کما ألّفت بین یوسف( ع ) وزلیخا اللهم ألّف بینهما کما ألّفت بین علی رض وفاطمة رض وجمله ای ازپیامبران را باهمسران شان نام میببرند ) وچیزی را که مؤمنین حسن دانند به نزد الله نیز حسن هست ( عن عبد الله ابن مسعود رض قال قال النبی ص مارآه المسلمون حسناً فهو عند الله حسن

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وی بی ایران محفوظ می باشد .
قدرت گرفته از ویبولتین 4.2
سایت وی بی ایران با عنوان نخستین مرجع "رایگان" ویبولتین در ایران خدمات رسانی خود را در سال 1388 آغاز کرد . از لحظه تولد تاکنون وی بی ایران همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . وی بی ایران مفتخر است که توسط هاست ایران میزبانی میشود.