نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: خوارج

  1. Top | #1
    hamid

    خوارج

    لطفا در مورد خوارج و عقایدشان توضیح دهید.

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Aug 2016
    عنوان کاربر
    Administrator
    ميانگين پست در روز
    0.71
    نوشته ها
    398
    خوارج جمع خارجی به معنای خروج کننده وشورشی است خارجی به دومعنای عام وخاص به کار می رود .معنای عام آن بر کسی اطلاق می شود که علیه امام برحق ومورد قبول مسلمانها شورش کند اما خوارج در معنای خاص به کسانی گفته می شود که در جنگ صفین در اعتراض به حکمیت در مقابل حضرت علی رضی الله تعالی عنه شورش کردند وبااوجنگیدند وسپس کارخود را با آرایی مانند کافر بودن گناهکار ووجوب جنگ باکافر توجیه کردند .به این گروه مارقین نیز گفته می شود ظاهرا دلیل این نامگذاری حدیثی ازپیامبر (ص)است که درآن ِحضرت درمورد شخصی که نحوه ی تقسیم غنایم توسط پیامبر اعتراض کرده بود وکار پیامبررا غیرعادلانه دانسته بود ِفرمود :از نژاد این مرد گروهی پدید می آید که یمرقون من الدین کما یمرق السهم من الرمیة از دین خارج می شوند همان گونه که تیر از کمان خارج می شود
    خوارج ومارقین القابی هستند که مخالفان به آنها داده اند خوارج خود را شراة که جمع شاری به معنای فروشنده است می خواندند ومعتقد بودند که جان خویش را برای خدا وآخرت می فروشند ودر این مورد به آیه ان الله اشتری من المومنین انفسهم واموالهم بان لهم الجنة استدلال می کردند
    عقاید خوارج
    عقاید آنان را می توان به دودسته کلی تقسیم کرد
    الف)مسایْلی که به ایمان و کفر مربوط می شوند .همه خوارج مرتکب گناه کبیره را کافر می دانستند این مسأله اعتقادی دارای لوازم بسیار مهم کلامی است که معمولا در زمانهای بعدی تبیین وتفسیر شده اند این لوازم عباتند از:۱-عمل جزءایمان وداخل در ایمان است
    ۲-میان کفر وایمان منزلتی قرار ندارد .بنابر این هر انسانی یا مومن است یاکافر
    ۳-ایمان دارای درجات گوناکون است ودرجات ایمان به چگونگی اعمال بستگی دارد .مثلا ایمان شخصی که همه واجبات وهمه مکروهات را ترک می کند بالا تراز ایمان فردی است که به واجبات عمل می کند
    ۴-چون عمل جزءایمان است پس هر عملی که با ایمان منافات داشته باشد سبب خروج از دایره ایمان می شود از نظر خوارج گناه کبیره عملی است که با ایمان منافات دارد وموجب کفر است
    ۵-مرتکب گناه کبیره چون کافر است عذاب اخروی اش ابدی است
    ب)مسایْلی که مسقیما به ایمان و کفر مربوط نمی شوند مهمترین این آرا عباتند از:
    ۱-امر به معروف ونهی ازمنکر درهمه درجات واجب است حتی اگر به قتال بیانجامد آنهابرای قتل وپیکار با کسانی که آنهارا کافر می شمارند هیچ گونه قید وشرطی نمی شناختند
    ۲-خروج وجنگ باحاکم ظالم واجب است
    ۳-تحکیم وپذیرش داوری غیر خدا حرام است
    ۴-در صورتی که وجود امام (حاکم)ضروری باشد اوبا انتخاب آزادانه همه مسلمین تعیین می شود وحکومتش تازمانی که بر طبق عدل وشرع عمل می کند ودچار خطا نشود ادامه خواهد داشت
    ۵-امامت وخلافت از غیر قریش نیز رواست
    ۶-آنها حضرت علی ِعثمان ِطلحه ِزبیرِعایشهِ وهمه خلفای بنی امیه وبنی عباس راکافر می دانند وتبری از آنها را واجب می شمارند
    آشنایی با فرق ومذاهب اسلامی مولف :رضابرنجکار ص ۲۴-۲۵-۲۶


  3. Top | #3
    admin2
    خوارج مولود بی ادبی هست رئس ورئیس ایشان ذو الخویصره بود که به محضرجناب رسول خدا صلی الله علیه وسلم بی ادبی کرد وگستاخانه به حضرت رسول صلی الله علیه وسلم گفت ای محمد عدالت کن
    وامیر المؤمنین سید نا عمر ابن الخطاب رض فرمود یا رسول الله اجازه فرمائید تا سر این منافق را قطع کنم پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود درآخرالزمان قومی ظهوروخروج می کند به تحقیق این فرد جزوآنها محسوب میشود آنها جوانان کم سن وبی عقل است صحبت وحرف شان احادیث من است
    قرآن می خواند درحالی که قرآن از حنجره شان تجاوز نمی کند
    از دین چنان فرار می کند مانند تیر ازهدف
    وخوارج قاتلین حضرت عثمان رض بوده
    ونیز امیر المؤمنین سیدنا علی رض بتوسط عبد الرحمان ابن منجم خارجی به شهادت رسید
    بیان عقائد خوارج
    خوارج خداوند را جسم می دانند
    ومنکر شفاعت هست
    ومنکر توسل هست
    ومرتکب کبیره را کافر می دانند
    وندابه یارسول الله را شرک میداندد
    وتقلید یکی از ائمه را شرک می دانند
    وبه غیر ازفرقه وگروه خود همه مسلمین را مشرک می دانند ومرگ شان را مباح می دانند
    واموال مسلمین را برای خود حلال وغنیمت می دانند ووهابی وسلفی که هردو یک فرقه وگروه هست وجزو تابعین محمد ابن عبدالوهاب نجدی است یک فرقه ازخوارج است
    ودرردالمحتار ج۳ کتاب البغات چنین آمده (محمد ابن عبد الوهاب خارجی )
    علامه شامی رهبر سلفی ها ووهابی هارا خارجی گفته
    وخوارجی که سلفی ها جزو آنهاست نه سنی هست ونه شیعه
    وسنی یعنی اهل سنت به پیروان ابو الحسنی اشعری وابو منصور ماتریدیه گفته میشود چنانچه علامه سعد الدین تفتازانی در شرح عقائد النسفی فرموده وعلامه رومی فرموده که اهل السنة والجماعة در خراسان وعراق وشام اشعری هست واهل سنت والجماعة دردیار ماوراءالنهر ماتریدیه هست که درعقائد ازابی منصور ماتریدی پیروی می کند وابو منصور ماتریدی شاگرد ابی نصر عباس است وابی نصر شاگرد ابی بکرة الجرجانی هست وابو بکر جرجانی شاگرد امام محمد شیبانی هست وماترید ازقری سمر قند هست
    وخوارج را پیامبر ص معرفی کرده (عن شریک ابن شهاب قال کنت اتمنی ان القی رجلاً من اصحاب النبی ص اسئله عن الخوارج فلقیت ابابرزة فی یوم عید فی نفر من الصحابة فقلت له هل سمعت رسول الله ص یذکر الخوارج قال نعم سمعت رسول الله ص بأذنی ورئیته بعینی اتی رسول الله ص بمال فقسمه فأعطی من عن یمینه ومن عن شماله ولم یعط من ورائه فقام رجل من ورائه فقال یامحمد ماعدلت فی القسمة رجل اسود مطموم الشعر ثوبان البیضان فغضب رسول الله ص غضباً شدیداً وقال والله لاتجدون بعدی رجلاً هو اعدل منی ثم قال یخرج فی آخر الزمان قوم کأن هذا منهم یقرئون القرآن لا یجاوز تراقیهم یمرقون من الاسلان کما یمرق السهم من الرمیة سیماهم التحلیق لایزالون یخرجون حتی یخرج آخرهم مع المسیح الد جال فأذا لقیتموهم هم شر الخلق والخلیقة رواه النسائی مشکات ص ۳۰۹
    وابو امامه می فر مایند که خوارج کلاب النار است وبه ابو امامه گفته میشود که تو این سخن را ازرسول الله ص شنیده ئی ابو امامه گفت اگر من یک بار دوبا وسه بار تاهفت بار شمارید نمی شنیدم من به شما این حدیث را روایة نمی کردم روا ه الترمذی وابن ماجه وقال الترمذی هذا حدیث حسن مشکات ص ۳۰۹
    وعن انس بن مالک عن رسول الله صلی الله علیه وسلم قال سیکون فی امتی اختلاف وفرقة قوم یحسنون القیل ویسیئون الفعل یقرئون القرآن لا یجاوز تراقیهم یمرقون من الدین مروق السهم من الرمیة لایرجعون حتی یرتد السهم علی فوقه هم شر الخلق والخلیقه طوبی لمن قتلهم وقتلوه یدعون الی کتاب الله ولیسو منا فی شیئ من قاتلهم کان اولی بالله منهم قالو یارسول الله ص ما سیماهم قال التحلیق رواه مسلم
    وعن علی رض قال سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول سیخرج قوم فی آخر الزمان حدث الاسنان سفهاء الاحلام یقولون من خیر قول البریة لایجاوز ایمانهم حناجرهم یمرقون من الدین کما یمرق السهم من الرمیة فاینما لقیتموهم فاقتلوهم فان فی قتلهم اجر لمن قتلهم یوم القیامة متفق علیه مشکات ص ۳۰۷
    ویرایش توسط admin2 : 03-16-2017 در ساعت 06:35 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وی بی ایران محفوظ می باشد .
قدرت گرفته از ویبولتین 4.2
سایت وی بی ایران با عنوان نخستین مرجع "رایگان" ویبولتین در ایران خدمات رسانی خود را در سال 1388 آغاز کرد . از لحظه تولد تاکنون وی بی ایران همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . وی بی ایران مفتخر است که توسط هاست ایران میزبانی میشود.